Dakshinamurty Strotam
Shankara

Dakshinamurty Strotam of Shankaracharya

Dakshinamurthy   is   perhaps   the   only   Hindu   deity   that  sits  facing   the   southern   direction.   This fact   is   implicit   in   the   name  itself. The   great   seer  Ramana Maharshi,  has   interpreted   the   name   as  "Dakshina   amurty",   meaning   one   who   is   capable   but without  form. Both names   refer  to   Lord   Siva   and   represent   Him   as     the   Supreme   Teacher.   Dakshinamurthy's   uniqueness as   a   teacher   lies   in   the   fact   that   he   teaches   through   silence,   through   his   all-pervasive Consciouness.   The   traditional   image   that   portray   Him   thus   is   described   by   Sankara  with   a   poetic   play   of   words   in   the   seventh   verse   of   this  work  as   "mudraya   bhadraya".
 
None   can   equal   Sankara   when   it   comes   to   the   combination of   the   highest   philosophical truths   with   brevity,   simplicity   and     beauty   of   Sanskrit   verse.   In   a   short   compass   of   ten   verses he   leads  us   to   understand   the   oneness   of   the   individual  self   and  Brahman, the   Ultimate   Reality.  Deep   devotion   to   a   personal   God   provides     the   way   to   seeing   and   attaining   that   Reality despite   the   limitations and   illusory   perceptions     of   the   psycho-physical   organism,   that   cloud  that   reality.
 
Text-

I   worship   that   south  - facing   god who   revels   in   his   own   self,  the   prime-preceptor,   who   sports   the symbol   of   consciousness  and   is the   very   personification  of   bliss,  surrounded  by  groups   of sages and seers   established   in   the   Ultimate   Reality,   who   is   of   tender   age   and   expounding   the   concepts of   philosophy   by   silence,   so   eloquent   although.

Seated   on   the   floor   and   under   the   banyan   tree,  purveyor   of   the   valid   knowledge   to   all   the   groups of   sages   and   seers   directly,   the   lord   of   all   the   three   worlds   and   the   south   facing   god,   the     one   who cuts   asunder   the   cycle   of   births   and   deaths,   I   bow   down   in   supplication.

What   a   wonderful   picture   it   is   that   is   there   under   the   banyan   tree,  where   the   preceptor   is   young and   the   disciples   are   old.,   the   explanation   of   the   preceptor   is   silence   but   yet   the   disciples   have   their doubts   shattered.

I   bow   down   in   salutation   to   the   south-facing   god,   who   is   the   repository   of   all   knowledge,   the physician   for   those   who are struck   with  the  disease of transmigration and  the  preceptor of  all  the   worlds.

I   salute   that   south-facing   god,  who   represents   the   import   of   the   mystic   syllable   "OM"   and represents   the   absolute   reality,   who   is   blemishless   and   of   quietitude.

 
 Who   sees   within   himself,   the   universe   which   is   in   him,   by   the   illusory   power   (maya),   similar to   a   city   that   is   seen in   a reflecting   mirror,   but   which   is   manifested   outside,   as   though, for   a perceiver
 at   the   time   of   waking,   his   own   self   without   a   second,  may this   adoration   be   to   him, that   Lord   incarnated   as   the   preceptor;   in   physical   form.

Out   of   his   own   will,  who   like   a   magician   or   a   great   yogi   displays   this   universe   which   was undifferentiated   earlier   like   the   sprout   in   the   seed   but   later   is   rendered   differentiated   under
different   situations   like   the   time,   space   and   activities,   all   due  to   the   play   of   illusory   power- maya-to   him   be   this   adoration,  the one who is  the Lord incarnate as  the  preceptor,   in physical   form. 

Whose   luminosity   is   existence   itself,   entering   all   objects   which  are   non-existent,   as   it   were, shines   forth;   who   instructs   those  who   seek   refuge   in   him   that   they   are   that   supreme   reality,
as in   the   scriptural   text;   by   realizing   whom   these   will   occur  no   more   entry   into   the   ocean   of transmigration   of   the   soul,  the   one   who   is   the   Lord   incarnate   as   the   preceptor,   in
physical   form, be   this   adoration.

Who   is   effulgent   like   a   lamp   glowing   within   a   pitcher   with  many   apertures;   whose   knowledge goes   out   through   the   eyes and   the   other   organs   of   perception;   whose   perception   is   that
"I   know" whom   the   entire   universe   reflects   as   it   glows following   him;   to   him   be   this   adoration,   the   one   who is the   Lord   incarnate   as   the   preceptor,   in   physical   form.

Those   who   think   that   the   physical   body   or   the   vital   airs within   it   or   the   sense   organs   or   the intellect   or   the   nothingness as   Supreme   Reality,   are   labouring   under   an   illusion   like   children, women   and   the   sightless   and   blabber   too   much.   May   this   adoration   be   to   him,   the   annihilator of   the   delusion   caused by   the   expansive   might   of   the   power   of   illusion,   the   one who   is   the   Lord incarnate   as   the  preceptor, in   physical form.
 
 He   who   is   in   the   state   of   sleep   due   to   dissolution  of  the mind   caused   by   the   veiling   power   of Maya-   like   the   sun  or   the moon   eclipsed   by   (ketu)   or   Rahu,   upon   waking   recalls   self-existence in   the   manner   of   "I   have   slept   till   now, "     to   him   be   this   adoration,   the   one   who   is   the   Lord incarnate   as   the   preceptor
in   physical   form.

In   all   states   of   flux   like   the   childhood   (youth   and   old   age)   and   the   waking   (sleeping   and dreaming   )   state,   with   the   consciousness     within   shining   as   "I" ,   at   all   times,   that   one   who also   reveals   the   real   nature   of   the   self   to   those   who   seek   refuge   in   him   as   by   means   of the   symbol   that   is   auspicious,   him   as   seekers   of   knowledge,   to   him   be   this   adoration, the   one   who   is   the   Lord   incarnate   as   the   preceptor   in   physical   form.

Due   to   the   illusoryAdi Shankara   power   of   Maya,   he   who   sees   the   universe   with   distinctions   and   in   a disparate   state   like   cause   and   its   effect,   master   and   vassal,   preceptor   and   seeker,   father and   son   etc.,   in   the   states   of   dream   and   waking,   to   him   be   this   adoration, who   is   the   Lord incarnate   as   the   preceptor   in   physical   form.

Who   has   this   universe   that   moves   and   also   moves   not   and   comprises   in   appearance   as the   earth,   water,   fire,   air,   the  space,   the   sun,   the   moon   and   the   individual   soul   as   his manifestation   in   an   eightfold   manner,   and   for   those   who   comprehensively   analyse   there exists   nothing   beyond   these,   to  him   may   this   adoration   be,   who   is   that   Lord   incarnate as the   preceptor,   in   physical   form.

As   it   has   been   clarified   like   a   crystal   in   this   hymn,   that   everything   has   the   lord   as   the   soul, by   listening   to,   by cogitating   upon   the   import   of   what   has   been   listened   to,  meditating contemplatively   upon   it   and   singing   this   hymn,   by these   practices   will   occur   the   knowledge of   the   universal   self  with   all   its   glory   and   over-lordship,   on   its  own   (or   therafter)   and   the supernatural   faculties   in   their   eight   forms   without  let   or   hindrance.
 

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